Ik Wil Rekenen

Binnen de midden- en bovenbouw groepen van de Almelose montessorischool werken we met Ik Wil Rekenen. Een rekenlijn gemaakt en uitgebracht voor en door mensen in het montessori onderwijs.

'Ik wil rekenen' bestaat uit twee houten kasten: de periodekast en het rekenkabinet. Het materiaal ziet er aantrekkelijk en overzichtelijk uit en is daarom uitdagend voor kinderen om mee te werken.

In de periodekast zitten alle werkjes die horen bij de rekendoelen. Elk doel staat samen met de afbeelding van een drone op een kunststof envelop. Aan de vorm van de 'drone' herken je de leerinhoud. Zo hebben alle doelen die gaan over meten dezelfde vorm, op deze manier is de leerlijn zichtbaar.
In de envelop zitten kaarten met oefeningen. Bij elke periode horen ook kaarten met uitdagingen.

In het rekenkabinet zitten veel doosjes. Bijvoorbeeld: fiches met getallen, flitskaartjes, klokstempels, reflectievragen, dobbelstenen, breuken, procenten en decimale getallen, geometrische afbeeldingen en fiches met rekenwoorden. Op de strategiekaarten staan de belangrijke rekenstrategieën verwoord en verbeeld. In het rekenkabinet zitten ook de rekenprenten. De rekenprenten gebruik we bij de afronding van een periode. Tijdens het reflectief gesprek met de leerlingen gebruiken we de prenten om te beoordelen of de doelen zijn behaald.

Ik Wil Rekenen